Obrazy Tomáše Tichého
Rychle se rozvíjející malířské dílo Tomáše Tichého patří k nej-původnějším koncepcím nové vlny české malby. Na všestrannou technickou připravenost u něj rychle navázala schopnost a především vůle hledat a nalézat nové a nové náměty svých obrazů. Podílí se tak na obecné tendenci globální revitalizace a také aktualizace více či méně klasického obrazu. V konfrontaci s novými médii a typy díla sice malířství nikdy neopustilo scénu aktuálního umění, nicméně soužití s experimentálními tendencemi nebylo vždy snadné. Obtíží si byli vědomi ve Francii již v půli šedesátých let reprezentanti tak zvané „nové figurace“, když v programovém obraze inscenovali smrt Marcela Duchampa (1887-1968). Ten se o historickou relativizaci malby podstatnou měrou zasloužil dadaisticky polemickými provokacemi svých objektů. V kolektivním obraze ho symbolicky shodili ze schodů a vystrojili mu pohřeb! Od té doby se zobrazivá malba ve světě realizovala v rámci několika proudů. Své řekli němečtí „noví divocí“ a také „česká groteska“. Od zmíněné nové figurace se radikálně oddělil mytologizující anarchismus „figurace volné“.
Dnešní česká vlna renesance malířství, vydatně podporovaná tradicí dobré malby na pražské Akademii výtvarných umění, má na co navazovat. A také co nového přinášet. Nové náměty, důkladně zabydlené v dnešních reáliích, jsou samozřejmostí. A právě zde si před sebou doširoka otevírá svou tvůrčí cestu Tomáš Tichý.
Tichého dnešní obrazy představují třetí etapu v rychém rozvoji jeho tvorby. Jsou svým způsobem jakousi syntézou zkušeností z předchozích let. To jim umožňuje přejít ke komplexnějším námětům s hlubším myšlenkovým zázemím. Malíř je poután aktuální životní scénou současnosti - zákoutími velkoměsta, kde vidíme odpadkové kontejnery vedle řídké vegetace parků a prosklené stěny administratvních a komerčních budov. Uvnitř malíř nalézá strohou racionalitu kanceláří s chladným designem odcizených technických forem. Základem obrazu je symbolické vyznění zvolené, aktivně scénicky domyšlené reality. Ale nejen to, také další výrazově aktivní rekonstrukce dané skutečnosti v rovině objevného výroku o celé dnešní době. Čím intenzivnější je však prožitek skutečnosti, tím silnější je touha vyvolat v obraze zcela svébytnou atmosféru intimně sdělovaného tajemství. Malíř k tomu používá nečekaných prostorových novotvarů, do pravděpodobného prostředí vsunuje prvky abstraktních forem. Aktuálně působící věcné zobrazení se pomocí labyrinticky klamavých výtvarných intervencí v obraze mění v sugestivní metaforu jisté zmatečnosti dnešního životního prostoru. Zobrazovaný svět je nám důvěrně znám, ale zároveň k němu spolu s autorem obrazu nacházíme složitější, rozporuplný vztah. Chladná racionalita průmyslových forem a technologií nabízí jisté spolehnutí, ale také vzbuzuje obavy z krize, chaosu, a navozuje plíživou úzkost.
V posledních obrazech Tomáše Tichého se připomíná cosi z kladů neodbytného vyrovnávání se umění s někdejší industriální realitou doby „nové věcnosti“ dvacátých a třicátých let, ale také se zde hlásí právě protichůdně působící fantaskno surrealismu. Tam se mohl plně projevit iracionálně věštebný potenciál lidského podvědomí. Obé v jejich objevném spojení nachází v obrazech Tomáše Tichého své analytické pokračování. Právě ta dynamicky polyfonní vnitřní myšlenková dramaturgie obrazu jakoby někdy doslova popisovala rozpornost dnešních obsahů nazírání aktuální skutečnosti. To je to, co představuje podstatnější a obecnější poselství autorova malířského díla.
Výtvarná imaginace Tomáše Tichého je schopna nejrůznějších poloh: od jímavé poetiky citové účasti, kterou si malíř osvojil ve svých raných reminiscencích na lyrismus konce předminulého století, přes věcná pozorování a odtažitý konstruktivismus forem až k celkově dramatické expresi sugestivního dění obrazu.
Každá malba Tomáše Tichého představuje určitou událost, nové zjevení skutečnosti na záměrně esteticky kultivovaném projekčním plátně realitou poučené symbolické imaginace.
Jan Kříž
TOMÁŠ TICHÝ | |
*1984 | |
Studia: | |
2005 - 2011 | Akademie výtvarných umění v Praze, prof. K. Stretti |
2009 | Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen, Belgie |
2001 - 2005 | Střední umělecko-průmyslová škola v Praze, obor Užitá malba |
Umělecké soutěže a ocenění: | |
The Threadneedle Prize 2014, Londýn - finalista | |
Beers Contemporary 2014 - VISION V, Londýn | |
Celeste Prize 2013, Řím - finalista | |
ArsKontakt 2010, Praha, Brno - finalista | |
Ocenění České hospodářské komory 2005, Praha | |
Symposia: | |
2013 | Ars for Art / Slovensko |
Samostatné výstavy: | |
2015 | Pentimenti, Galerie Peron, Praha |
2015 | (an)organické kódy (společně s Ondřejem Olivou), Galerie Kotelna, Praha |
2014 | Umělé ráje, The Chemistry Gallery / BADOKH, Praha - katalog |
2014 | Projekce, Salon Slévárny Vaňkovka, Brno |
2013 | Po večeři, Pražský dům v Bruselu, Belgie |
2013 | Mein Blick auf die Dinge, Salve Art Gallery, Leipzig, Německo - katalog |
2013 | Divadlo, The Chemistry Gallery, Praha - katalog |
2012 | Na cestě - Kontaktní kancelář svobodného státu Sasko, Praha |
2012 | Všechny moje malé věci - Galerie Primavesi, Olomouc |
2012 | Tomáš Tichý a Ondřej Oliva - Museum moderního umění v Minsku, Bělorusko |
(Výstava pořádána Českou ambasádou v Bělorusku) | |
2011 | Tomáš Tichý a Ondřej Oliva - Obrazy a sochy ve vodní elektrárně v Semilech |
2010 | Kontrasty, Trafo galerie (spolu s Jiřím Lauterkrancem) Praha - katalog |
2009 | Hluboko uvnitř, GAVU (spolu s Tomášem Spevákem), Praha |
Společné výstavy: | |
2015 | ArtPrague / Galerie Peron, Praha |
2014 | The Threadneedle Prize - Finalist exhibition, Londýn - katalog |
2014 | ArtPrague, Galerie Peron, Praha - katalog |
2013 | Celeste Prize - Finalists exhibition, Řím, Itálie - katalog |
2013 | "7" Trafo Gallery, Praha - katalog |
2013 | Bienále pro Diakonii II - Brno |
2013 | Leinwand, Salve Art Gallery, Leipzig, Německo - katalog |
2013 | No Show! K4 Gallery Prague, Emil Fila Gallery - Ustí nad Labem |
2012 | ArtPrague, Výstavní síň Mánes, Praha - katalog |
2012 | "363" - Galerie Peron, Praha |
2011 | Pátý přes devátý - Trafo galerie, Praha |
2011 | Krasohled - Galerie Kotelna - Říčany u Prahy |
2011 | Diplomky - The Chemistry Gallery, Praha |
2011 | Bienále pro Diakonii III - Praha |
2011 | Obrazy - Galerie Orco, Praha |
2011 | Obrazy - Česká národní banka, Praha |
2011 | Diplomanti AVU, Karlín Hall, Praha - katalog |
2010 | Projekt Šance, Galerie Vltavín, Praha - katalog |
2010 | Artyčok Art Fair, Meet Factory, Praha |
2010 | Finalisté ARSkontakt - Praha - katalog |
2010 | Finalisté ARSkontakt - Brno - katalog |
2009 | Bienále pro Diakonii II - Praha |
2007 | Bienále pro Diakonii I - Praha |
2005 | Figurama, Praha - katalog |
Realizace v architektuře: | |
2010 | Nástěnná malba ve Vodní elektrárně v Semilech - společný projekt s Ondřejem Olivou |
Zastoupení v soukromých sbírkách: | |
Austrálie, Belgie, ČR, Itálie, Německo, Rakousko, Slovensko, USA, Malta |
Tomas Tichy´s paintings
The rapidly developing works of Tomáš Tichý present one of the most original concepts of the new wave of Czech painting. He has been able to connect well-mastered and thoroughly studied painting techniques with the ability and will to keep searching for and discovering new themes for his paintings. This makes his work part of the general global trend striving to revitalise more-or-less “classical” painting by addressing current topics. Although classical painting has always had its place in contemporary art, maintaining a strong position alongside new media and experimental tendencies has not always been an easy task. In France, the representatives of the “new figuration” were already aware of the issue in the mid-sixties, when they depicted Marcel Duchamp’s (1887 – 1968) death in their collective manifesto painting, in which they symbolically threw him down the stairs and arranged a funeral for him! Duchamp’s objects, Dadaist polemic provocations, contributed to the historical relativisation of painting to a large extent. Since then, figurative painting took shape in several art movements around the world, the German “New Wild” or the Czech “New Grotesque” being some examples. The mythological archaism of “free figuration” was a radical departure from the “new figuration” mentioned above.
The current Czech wave of the renaissance of painting is strongly supported by the tradition of good painting at the Academy of Fine Arts in Prague. It therefore has something to relate to and also much to say, naturally introducing new topics of the present reality. These are the points of departure for Tomáš Tichý’s creative journey.
Tomáš Tichý’s current paintings represent the third stage in his quickly developing work. They may be perceived as a certain synthesis of the experience he has gained in the previous years. This allows him to address more complex issues with a deeper philosophy. The painter is bound by his surroundings – the hidden corners of the city, where we find waste containers among sparse park vegetation and the glass walls of offices and commercial buildings. Inside these buildings, we are confronted with the austere rationality of their impersonal, technical design.
The symbolic level of the selected portion of reality, actively completed by the artist to form a certain scene, serves as the basis for his paintings. In an active expression, he reconstructs a given reality within the intent of a revealing statement about our society and the time we live in. However, the more intense the experience of reality, the stronger the artist’s desire to create the unique atmosphere of an intimate secret communicated through the painting. To achieve this, the painter uses unexpected and unrealistic 3-D shapes, placing these elements of abstract form into a credible environment. Through labyrinth-like deceptive visual interventions in the paintings, the factual depictions of reality change into a vivid metaphor of the confusing nature of our surroundings. The world we see in the paintings is one we are closely familiar with, and yet, together with the painter, our relationship to it becomes slightly more complicated and contradictory. The cold rationality of industrial forms and technologies offers something we can rely on, but at the same time, it raises doubts and a fear of crisis, chaos, and creates a feeling of creeping anxiety.
Tomáš Tichý’s latest paintings may remind us of the positive role art played in coping with the industrial reality in the period of the “New Objectivity” of the 1920s and 30s, but at the same time, it works with the contrary effect of surrealist fantasy, introducing the clairvoyant potential of the subconscious. Tomáš Tichý’s works are an innovative synthesis of both of the above trends. The dynamic polyphony of the internal philosophical construction of the paintings seems to be a precise parallel of the conflict in the ways we perceive the reality around us – this is, generally speaking, the fundamental message in Tichý’s work.
The artist’s expression is capable of taking on various different forms: from the touching poetics of sympathy we come across in the painter’s early reminiscences of late 19th-century lyricism, through factual observations and distant constructivism in form, all the way to a dramatic expression of thought-provoking action.
Each of Tomáš Tichý’s paintings is an event: a new revelation of reality on a deliberately aesthetically refined projecting screen of a fact-based symbolic expression.
Jan Kříž
TOMAS TICHY | |
*1984 | |
Education: | |
2005 - 2011 | The Academy of Fine Arts in Prague |
2009 | Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen, Belgium |
2001 - 2005 | Secondary School of Applied Art in Prague, Studio of Painting |
Awards: | |
2014 | The Threadneedle Prize 2014, Londýn - finalista |
2014 | Beers Contemporary - VISION V, London - shortlisted |
2013 | Celeste Prize - finalist |
2010 | Ars Kontakt - finalist |
2005 | The Czech Chamber of Commerce Award |
Symposium: | |
2013 | Participation at the international symposium Ars for Art /SK/ |
Solo Exhibitions: | |
2015 | Pentimenti, Peron Gallery, Prague |
2015 | (an)organic codes (with Ondřej Oliva), The Kotelna Gallery, Prague |
2014 | The Artificial Paradises, The Chemistry Gallery / BADOKH, Prague - catalog |
2014 | Projection, Salon Vaňkovka, Brno |
2013 | After the Supper, Prague House Brussels |
2013 | Mein Blick auf die Dinge, Salve Art Gallery, Leipzig - catalog |
2013 | The Theatre,The Chemistry gallery, Prague - catalog |
2012 | On the Road - Verbindungsburo des Freistaates Sachsen in Prague |
(The Embassy of Saxony) | |
2012 | All my Tiny Little Things - Primavesi Gallery, Olomouc |
2012 | Tomas Tichy - paintings and Ondrej Oliva - sculptures, the Museum of Minsk |
(Exhibition organised by the Czech Embassy) | |
2011 | Tomas Tichy and Ondrej Oliva -Water power station in Semily |
2010 | Contrasts, Trafogallery, Prague - catalog |
2009 | Deep Inside (with Tomas Spevak), AVU in Prague |
Group Exhibitions: | |
2015 | ArtPrague / Peron Gallery, Prague - catalog |
2014 | The Thereadneedle Prize, Mall Galleries, London - catalog |
2014 | ArtPrague, Peron Gallery in Manes Gallery, Prague |
2013 | Celeste Prize exhibition, Rome, Italy – catalog |
2013 | "7" Trafo Gallery, Prague – catalog |
2013 | Biannual for Diaconia IV, Prague |
2013 | Leinwand, Salve Art Gallery, Leipzig - catalog |
2013 | No Show!, K4 Gallery Prague, Emil Fila Gallery – Ustí nad Labem |
2012 | ArtPrague, The Chemistry Gallery in Manes Gallery, Prague |
2012 | "363" - Peron Gallery, Prague |
2011 | 5/9 - Trafo Gallery, Prague |
2011 | Caleidoscope, Kotelna Gallery - Ricany |
2011 | The Best of Graduates - The Chemistry Gallery, Prague |
2011 | Biannual for Diaconia III, Prague |
2011 | Paintings - Orco Gallery, Prague |
2011 | Paintings - Czech National Bank, Prague |
2011 | Studio 363, Orco Gallery, Prague |
2011 | Graduates from the Academy of Fine Arts in Prague, Karlin Hall, Prague - catalog |
2010 | Artycok Art Fair, Meet Factory, Prague |
2010 | Chance Project, Vltavin Gallery, Prague - catalog |
2010 | ARScontact - Confrontation - finalist - Prague, Brno - catalog |
2009 | Biannual for Diaconia II, Prague |
2007 | Biannual for Diaconia I, Prague |
Private collections: | |
Czech Republic, Austria, Germany, USA, Australia, Belgium, Italy, Malta, Slovak Republic |