Míra Šeda - REVIZE

6. 11 - 1. 12. 2018

Míra Šeda - Revize

Ophiocordyceps unilateralis je entomopatogení houba objevená anglickým přírodovědcem Alfredem Russelem Wallacem v roce 1859. Když se tato houba dostane do organismu mravence, začne produkovat látky, které ovlivňují jeho chování. Infekce trvá 6 dní, poté mravenec vyjde ze svého hnízda, zakousne se do spodní části hlavní cévy listové žilnatiny asi 25 cm nad zemí, kde panuje pro rozmnožování hub nejvhodnější teplota. Zatímco mravenec umírá, houba přemění jeho vnitřní orgány na cukr potřebný pro svůj růst, až konečně z hlavy mravence vyroste houba Ophiocordyceps, která vypustí své spory na zem, na kterou, když se dostane mravenec, se téměř jistě nakazí a celý cyklus se opakuje.

Když jsem včera vstoupil do galerie Peron, první obraz Miroslava Šedy, který jsem uviděl, se jmenoval Kosmonosy. Zrůdný vepřočlověk ve špinavé krustě svého sádla si rozkošnicky vkládá do tlamy párek vyrobený ze svého druha, aby tak ukojil své kanibalisticko-nekrofilní choutky, zatímco do svého mobilního telefonu-véčka drmolí své chlípné modlitby. Jeho družka s olbří zadnicí posetou celulitidou se mezitím hrabe v motoru svého ocelového oře. Nad tímto obskurním výjevem se rozehrává koloristická orgie malíře - šťavnaté barevné nebe explodující do téměř van Goghovských proudů a perverzně parafrázující tak Kantovo: "Der bestirnte Himmel über mir und das moralische Gesetz in mir." (Hvězdné nebe nade mnou a morální zákony ve mne).

Šeda formálně vychází z modernistických tradic malby, ale naplňuje a přetváří je vlastními obsahy, vizuálními bakchanáliemi jako vytrženými z mysli pustošené prostředky, které vás dostanou do artificiálních rájů. Malíř Šeda obzvlášť vyniká v menším formátu obrazu, který mu umožňuje hluboké ponoření do tématu a ač maluje v celých cyklech, je vlastně malířem "jednoho" obrazu, nemyšleno však pejorativně, zkoumá vlastní hlubokou a imanentní vizi dokonalého malířského díla, o které se znovu a znovu pokouší.

Pozoruhodné jsou Šedovy obrazy toxické ženské sexuality v divokých, expresivních figurálních kompozicích. Ústřední motiv, zpravidla mladá polonahá žena sedící na trůnu je prorostlá parazitickými houbami, které vyrůstají z její hlavy a připomínají tak pomyslně hlavu Medúsy. Tato dehumanizovaná bytost je flankována znepokojivými dětmi/trpaslíky, jakýmisi parodiemi nevyvinutého mužství, kteří, aby se mohli ke své Bohyni přiblížit, musí nosit plynové masky, které je znetvořují do monster pokoušejících se o penetraci, ke které však díky jejich impotenci nikdy nedojde a ani nemůže dojít.

Míra Šeda, i přesto, že je čerstvým absolventem AVU (2018) ateliéru Jiřího Petrboka ve svých malbách dokazuje jistou uměleckou vyspělost a vlastní sveřepý umělecký názor, který, pokud bude následovat, vzklíčí do mohutného sporokarpu neboli lidově houby, který bude svými sporami obohacovat les současného českého malířství.

Jan Melena

Výstavy:

  • 2011 Stejk , Městské divadlo Kolín - "pod točnou", Kolín
  • 2012 20. výročí založení­ OSSPo, Městské divadlo Kolín, Kolín
  • 2014 Mene Tekel, Karolínum, Praha
  • 2014 Pokoje II, Cihelná, Praha
  • 2014 Umění­ je jenom jedno, Novoměstská radnice, Praha
  • 2015 Nezapomeňˆ, Galerie Sladovna, Žatec
  • 2015 První, Dům U Zlatého Prstenu, Praha
  • 2015 Černý Koně›, Adam Gallery, Brno
  • 2015 Via Young Art, Galeria Via, Praha
  • 2015 Pochopeni Nepochopením, Galerie Sladovna, Žatec
  • 2016 Pavilon 34, Galerie v Prvním Patře, Praha
  • 2016 XVI.Sympozium současnéhoho výtvarného umění, Galerie Felixe Jeneweina, Kutná Hora
  • 2017 Přírůstky sbírek 2011-2016, Galerie Felixe Jeneweina, Kutná Hora
  • 2018 Diplomanti AVU
  • 2018, Akademie Výtvarných Umění v Praze, Praha
  • 2018 Future Ready, Kampus Hybernská, Praha
  • 2018 Revize, Galerie Peron, Praha

 

Míra Šeda - Kosmonosy, 2016, olej na plátně, 115 x 150 cm