Tomáš Němec - Ateliér

30. 9. - 24. 10. 2019, Galerie Peron

Malířský ateliér je svět sám pro sebe – zvláštní teritorium mimo běžnou realitu. Místo za zavřenými dveřmi, kde se odehrává utajený tvůrčí proces, proměna zahrnující všechny fáze obrazu až po definitivní verzi. Je to kreativní i mentální laboratoř, v níž umělec experimentuje a hledá co, jak a proč vizuálně definovat. V ateliéru nemusí nic předstírat, ani skrývat. Také proto si většinou chrání soukromí, které se k němu váže.

V případě Tomáše Němce (1986) je to ale ještě trochu jinak. Jeho bytostná malířskost se projevuje i tím, že byt a ateliér dávno splynuly v jedno. Plátna, štětce, palety a barvy se u něj doma vrší prakticky kdekoli, takže vytlačily běžné zařízení. Zatím odolává hlavně pruh kolem kuchyňské linky a postel. Ještě než se člověk ujistí pohledem na náměty jeho prací je jasné, že Tomáš Němec žije malováním. Maluje to, co žije, a žije to, co maluje. Své bezprostřední okolí - lidi, věci i místa kolem, včetně sebe sama, překlápí do obrazů, jimiž se zpětně obklopuje, takže se fyzicky stávají nedílnou součástí jeho každodennosti.

Malovaný svět se mění v ten skutečný. Pravděpodobně také z toho vychází specifická vitalita jeho obrazů. Je to jeden z důvodů, proč je jeho malba v pravém slova smyslu živá, což ještě podtrhují expresí nasáklý rukopis i plnokrevný kolorismus, které jsou pro jeho tvorbu dlouhodobě typické, a přitahují k ní pozornost. Právě pro tohle malbou kodifikované intimní sepětí tvůrčího s osobním stojí za to alespoň metaforicky zviditelnit princip, který je jednou z určujících součástí podstaty jeho vizuální existence, i v galerii.

Ne náhodou je tak jeho nový projekt nazvaný právě Ateliér a poprvé se snaží něco z privátní zóny naplno dostat i do výstavního prostoru. Součástí expozice tak může být i přesná rekonstrukce domovských náhodných skrumáží obrazů, včetně těch otočených malbou ke zdi. K vidění jsou plátna v odlišných fázích dokončenosti a různé razance. Také témata se proplétají jedno s druhým v těsné blízkosti. Na první pohled může tento přístup vypadat jako chaos, ale ve skutečnosti jde o to, ukázat něco opravdového. Něco z toho, co bývá za normálních okolností divákovi skryto.

Radek Wohlmuth - kurátor výstavy 30. 9. 2019


Tomáš Němec - Lekníny
olej na plátně 130 x 170 cm